vrijdag 19 augustus 2011

De ideale school

De Ideale school
Eva Vermeulen 2B
18-01-2011
PPO






De ideale School voor het primair onderwijs

Waaraan moet mijn ideale school voldoen, om een ideale school te worden? In platonische zin slaat “het idee” op iets wat niet werkelijk bestaat, maar wel gedeeltelijk gerealiseerd kan worden. Ik vind idealen niet- realistisch of dromerig maar door mijn eigen idealen te gebruiken kan ik een schoolformule bedenken waar kinderen zelf kunnen kiezen voor hun eigen ideale schoolgevoel. Ten eerste zou ik graag de tijden veranderen naar meer actuele tijden. Van 8.30 tot 16.00, een continu rooster waarin veel mogelijk is zoals sport, schoolzwemmen en creativiteit! Maslow is een van de bekendste vertegenwoordigers van de humanistische psychologie. De mens niet benaderen als een door driften bepaald wezen, dit reduceert de mens tot een machine. De humanistische psychologie wil de mens benaderen vanuit zijn eigen mogelijkheden.* Op mijn ideale school wordt eruit gehaald wat erin zit.
“Een ideale school krijg je door erin te leven!”

Mijn ideale school; een school waar genoeg uitdaging is en genoeg geleerd kan worden. Waaraan moet mijn ideale school voldoen; Creativiteit, theorie vermengen met de praktijk, beweging en workshops. Deels individueel en deels werken in projectgroepen. In het basisonderwijs wordt weinig aan kunst en cultuur gedaan en vanuit dat gegeven wil ik daar verandering inbrengen. Ik denk dat je door middel van creativiteit de kinderen beter bereikt en de stof beter opneembaar maakt.



Howard Gardner schreef dat kunstvakken belangrijk zijn om ook andere intelligenties te kunnen ontwikkelen. Hij is vooral bekend geworden door de meervoudige intelligentie theorie. Voor zijn theorie over de meervoudige intelligentie kreeg Gardner in 1981, de MacArthur Prijs. En dat is precies de reden dat kunst en cultuur nodig zijn op het primair onderwijs. Wanneer kinderen zo vroeg mogelijk kennis maken met kunst en cultuur kunnen ze dat later beter ontwikkelen. De hersenen leggen de eerste beginselen aan om daarop voort te bouwen. Kinderen moeten op een bewuste manier gestimuleerd worden om inzicht en een zelfstandig oordeel te ontwikkelen. Op deze manier wordt een kind op school opgevoed tot een individu.


De verschillende intelligenties volgens de theorie zijn:
• verbaal/linguïstische intelligentie (woordknap)
• logisch/mathematische intelligentie (rekenknap)
• visueel/ruimtelijke intelligentie (beeldknap)
• muzikaal/ritmische intelligentie (muziekknap)
• lichamelijke/kinesthetische intelligentie (beweegknap)
• inter-persoonlijke intelligentie (mensknap)
• intropersoonlijke intelligentie (zelfknap)
• natuurgerichte intelligentie (natuurknap)*

1. Ideale leeromstandigheden
Veilige omgeving
Het met plezier naar school gaan vind ik belangrijk. Hiervoor moet er sfeer gecreëerd worden waarbinnen de kinderen zich veilig en geborgen voelen. Een goed en veilig gevoel is een stimulerende factor om in te leren en bovendien is het de basis om tot prestaties te komen. Een veilige omgeving, als een veilig nest, zal naar mij idee steun geven in hun verdere (school) leven. Wanneer kinderen zich veilig kunnen ontwikkelen en de verschillen van elkaar kunnen respecteren. Ik denk dat ze op die manier een sociale voorsprong krijgen. Samenwerken zal hierin belangrijk zijn omdat kinderen op die manier kunnen leren van elkaars kwaliteiten en hierdoor leren in een groep te functioneren.
Hoe kan ik die veiligheid waarborgen? Een veiligheidsplan gaat over de fysieke en de sociale veiligheid op school. Bij fysieke veiligheid kunt u denken aan het installeren van een brandalarm of het voorkomen van losliggende traptreden. Sociale veiligheid gaat onder andere over het voorkomen van pesten, seksuele intimidatie, geweld of discriminatie op school. Ouders en leerlingen kunnen een actieve rol spelen in het veiligheidsbeleid van de school.**
De ruimte
Het gebouw, de lokalen en de speelplaats waar het kind 5 dagen in de week is zijn van essentieel belang hoe een kind zich voelt. Ideaal lijkt mij veel licht, genoeg ruimte, gezellig meubilair en een uitnodigende speelplaats voor jonge kinderen maar ook interessant genoeg voor de oudere jeugd. Zodat ze na schooltijd daar lekker kunnen spelen. Licht zorgt ervoor dat je het een goed gevoel geeft, ruimte maakt overzichtelijk zodat de speelse kinderen zich lekker kunnen bewegen in de ruimte. In die ruimtelijkheid moet ook plaats zijn voor rustige plekjes zodat kinderen zich ook kunnen terug trekken wanneer ze daar behoefte aan hebben. In elk lokaal moet een dergelijk ruimte zijn. Ruimte kan je ook op een andere manier bekijken zoals ruimte voor gezond eten, pestbeleid, workshops en actuele zaken.
Vormgeving van het interieur vind ik ook belangrijk. Enerzijds een rustige vormgeving met veel licht en anderzijds kleurrijk en organisch. Wat ik leuk zou vinden is dat leerlingen en ouders daar zelf inspraak hebben. Elke klas mag met ouders bijvoorbeeld een wand in de klas naar behoefte mooi maken.
De speelplaats moet zorgen dat de kinderen lekker stoom kunnen afblazen en de speelplaats moet uitdagend genoeg zijn om ook na schooltijd te gaan spelen. Er komen geen hekken om de school en de speelplaats om zo openheid te creëren. De school en de speelplaats moeten openbaar zijn van welke afkomst dan ook.
Mijn ideale school komt in een woonwijk te staan vlakbij een bos of natuurgebied. De ouders kunnen lopend of met de fiets hun kinderen wegbrengen. De plaats van de school zorgt ervoor dat wanneer kinderen mogen op hun eigen gelegenheid naar school kunnen. Waarom vlakbij een bos of natuurgebied? Ik vind dit ideaal omdat ze dan het bos in kunnen om de natuur te bestuderen. De theorie en de praktijk verweven met elkaar. Als kinderen les krijgen over bijvoorbeeld de groei van planten kunnen ze deze meteen observeren in de natuur. Ik denk ook dat wanneer kinderen vanaf jongs af aan met natuur bezig zijn ze ook meer respect krijgen over alles wat groeit en bloeit, de omgeving waarin ze leven.
Lesstof
Ideale leeromstandigheden zijn weer te koppelen aan het lesmateriaal. Op mijn ideale basisschool wordt de theorie met de praktijk met elkaar vermengd. In plaats dat ze de tafels op moeten dreunen gaan ze bijvoorbeeld naar de supermarkt en gaan ze boodschappen doen of ze moeten het alfabet leren in een spel-achtige vorm. Omdat ik vind dat er meer creativiteit geboden moet worden wil ik op mijn ideale school meer aandacht voor workshops en cursussen. Elk kind heeft andere behoeften en heeft een andere leerstijl nodig, je hebt bezinners, doeners, beslissers en denkers (Kolb)** Vanuit dat gegeven ieder kind kan zich opgeven voor een workshop of cursus naar keuze naast diegene die verplicht zijn bijvoorbeeld een type- cursus of EHBO. Wat ik ook zou willen introduceren is het schoolzwemmen, 1x per week met school gaan zwemmen. Wat ik ideaal zou vinden is dat ieder kind een aangepaste lesstof krijgt aangeboden. Ieder kind heeft een eigen ontwikkelingsmechanisme. De een kan al heel goed staart delingen maken terwijl de ander daar veel moeite voor moet doen terwijl ze even oud zijn. Ik zou het dan ideaal vinden om de kinderen week- en maand taken te geven, zodat ze op hun eigen tempo de lesstof kunnen afwerken. Ik wil ook dat kinderen ieder een soort dagboek bijhoudt met dingen die in hun omgaan zoals verhalen, gedichten, tekeningen etc. Dit is geheel voor ieder voor zich.
Leerkracht & didactiek
De leerkracht moet zich bekwaamd zijn en levendig les geven. De leerkracht speelt een grote rol in het overbrengen van de lesstof. Hierbij kan de leerkracht de theorie en de praktijk gecombineerd geven om de kinderen de stof te laten beleven. Kinderen betrekken bij de lesstof om hun aandacht vast te houden en laat ze verwonderen!
Op mijn ideale school heerst er een gelijkwaardige sfeer tussen leerlingen en leerkrachten. Op mijn ideale school zijn de klassen niet groter dan 15 leerlingen met 1 leerkracht en een onderwijsassistente zodat de leerlingen op maat aandacht krijgen die ze verdienen. De leerkracht moet de leerlingen ondersteunen, uitdagende lesdoelen aanreiken en proberen om hun leerervaringen voortdurend te verdiepen en te verrijken. De leerkracht zal klassikaal lesgeven met een eigen interpretatie. De leerkrachten zijn stuk voor stuk eigenzinnige types die op hun eigen manier lesgeven. Om de 2 jaar wisselt de leerkracht van klas, zodat ze zelf ook uitgedaagd en actueel blijven.**
Ouders
Om een kind optimaal te laten ontwikkelen is betrokkenheid erg belangrijk. Wanneer ouders weten waar hun kinderen op school mee bezig zijn, is er sprake van school- huiscultuur. Ik denk dat dit de kinderen stimuleert zich thuis verder te ontwikkelen en ouders geënthousiasmeerd worden. Ouders die bijvoorbeeld handig, lekker kunnen koken of kunstenaar zijn in samenwerkingsverband meer kunnen betekenen op school in de ontwikkeling van de kinderen. Tegenwoordige werken beide ouders dus de schooltijden aanpassen zou ik een ideaal gegeven vinden. De kinderen blijven tussen de middag op school eten en kunnen naschoolseactiviteiten doen bijvoorbeeld georganiseerd door en met ouders.



Praktische invulling van mijn ideale school
Hierbij is creativiteit het sleutelwoord. Op mijn ideale school wordt veel aandacht besteed aan creativiteit in de vakken. Thematisch werken passen hier goed. Door middel van een thema kun je naar een museum gaan, vakken combineren en informatie zoeken in boeken of internet. De theorie vakken worden aangevuld met praktische opdrachten. Als voorbeeld, ze krijgen les in rekenen, om de tafels beter te begrijpen kunnen ze in het nabijgelegen bos blaadjes verzamelen om zo de tafels visueel te maken en dus beter te leren. Dit onderzoek zouden ze dan in hun dagboek kunnen verwerken met de inspiratie die daarbij vrijkomt. Ik denk dat de kinderen dan bewuster met de materie omgaan en het zo ook duidelijker voor hen zelf wordt.
Activiteiten, projecten en workshops
Samenwerking is hierbij erg belangrijk. Samenwerking van ouders met de school. De jonge- en oudere kinderen kunnen elkaar helpen samen met ouders en leerkrachten voor goede, leerzame ervaringen in een harmonieuze sfeer met als doel straks de maatschappij in. Dit vind ik belangrijk om hun creativiteit te stimuleren wat ten goede komt in hun ontwikkeling. Activiteiten, projecten en workshops kunnen bestaan uit; Excursies, voorstellingen, sport, dingen maken met ouders. Workshops hebben vaste tijden, elke vrijdagmiddag van 14.00 tot 16.00. Leerlingen kunnen uit drie thema’s kiezen. Ze moeten elk jaar 3 workshops gedaan hebben.
2. Wat vind ik belangrijk dat leerlingen meekrijgen?
Ik vind dat de kinderen geholpen moeten worden naar het sociale leven na de basisvorming. De leeftijdsgrens van de basisschool verhoog ik naar 18 jaar. Waarom? Omdat de oudere de jongere kan helpen. Vanaf 12 jaar krijgen ze meer te maken hoe te fungeren in de maatschappij. Ze krijgen daarbij les in levensonderhoud zoals koken, persoonlijke hygiëne en maatschappijleer, naast hun gewone vakken zoals wiskunde, aardrijkskunde etc. Wat ik de kinderen mee wil geven is hun eigen bewustwording, zelfstandigheid, samenwerken en leren open te staan voor nieuwe ervaringen waarbij creativiteit een belangrijke rol speelt. Als doel kan ik dan ook stellen; dat leerlingen opgroeien tot geëmancipeerde mensen die stevig en vrij in het leven staan, die durven kiezen en betrokken kunnen zijn bij anderen.** Ik denk dat wanneer je vanaf jongs af aan met creativiteit besmet word je hele leven er wat aan hebt. Stel ja gaat kamperen en je mist een stop voor het luchtbed, geen paniek dan maak je er een van een stukje hout. Ik denk dat je dan meer in staat bent creatieve oplossingen te vinden zodat je het leven positiever kunt beleven.
3. In welke opzichten lijkt deze school op andere scholen (pedagogische stroming)?
De ideale school die ik benoem heeft veel weg van het Montessori onderwijs met daarnaast wat ideeën van de vrije school. Net als het Montessori onderwijs maak ik gebruik van vakken aan elkaar koppelen, keuze voor workshops, individueel en samenwerken, vrijheid van tijdsindeling en de sfeer van de school. Het geestverruimende komt van de vrije school.**
Waarom heb ik hiervoor gekozen?
Het Montessori onderwijs geeft vrijheid binnen een kader en dat lijkt me prettig voor de leerlingen. Je krijgt de vrijheid van tijdsindeling binnen de regels, leerlingen worden op hun eigen verantwoording gewezen. De vrije school vind ik erg antroposofisch, maar wat ik daarvan gebruik is dat de ouders (ook bij het Jenaplan onderwijs) samenwerken met de school. Op deze twee onderwijsmethoden wordt meer gekeken naar de individuele behoeften van de kinderen en met meer oog voor creativiteit. Visies die dicht bij mijn eigen idealen komen.
4. Waarin onderscheidt deze school zich van andere scholen?
Op mijn ideale school worden kinderen uitgedaagd om te ervaren, te beleven en te verwonderen. Beeldend onderwijs moet ontwikkelen, groeien en verweven worden in het dagelijks leven van een leerling. Door leerlingen keuzes te laten maken en hun ogen te openen voor de wereld en deze te verbreden hoop ik ze te fascineren voor het leven en alle kunst die daarin te vinden is. Deze school onderscheidt zich van andere scholen door het complete aanbod van activiteiten, lesstof en de “openheid”. Het is een soort “winkelcentrum” onder de scholen. Daarbinnen is van alles mogelijk door het continurooster. Nu is het zo dat leerlingen na school nog van alles moeten zoals sporten, zwemles en workshops. Op mijn ideale school valt dit onder een paraplu.
Ik ben van mening dat kunst een belangrijk ontwikkelingsgebied van het kind stimuleert, met blik op de samenleving en de maatschappij. Beeldend onderwijs als een manier om te leren, leven en te ontdekken in een sociale en veilige omgeving.
“Ben jezelf, voel je veilig om te worden wie je al bent!”






















Bronvermelding

• *Internet; forums en school sites
• **Lessen PPO en de presentaties tijdens de les
• Afbeeldingen van internet

Geen opmerkingen:

Een reactie posten